onsdag den 11. marts 2015

Plantefarvning med g-uld

Sidste weekend var Mette og jeg i Vejle for at lære om plantefarvning af garn.

G-uld afholde kursus, og jeg var spændt på projektet.

Jeg er meget positivt overrasket over kurset, ikke mindst historien bag plantefarvening. Hvordan farvede vikingerne stof, hvilke farver var til rådighed i den danske natur, hvilke farver kom fra sydeuropa, og med tiden Sydamerika og Inden. Det var meget interessant!

Men sjovest er det nu at dyppe hvidt garn i en gryde med farve og vente spændt på resultatet, og derefter overveje om den skal have et farvebad mere i samme eller ny farve. På den måde kunne man blande farverne i en uendelighed.




Garnet før.



Lyngsuppe: Den farver smuk gul

Vi farvede med
  • Lyng (gul)
  • Cochenille (pink/rosa)
  • Kraprod (rød/rust)
  • Valnød (karamel/brun)
  • Indigo (blå)
  • Jernvitriol som tilsættes et farvebad for at gøre tonen mørkere
Dermed kan alle farver laves, og det gjorde vi!


Cochenillebad



Garn farvet med lyng og kraprod



Et udpluk af de farver vi fik lavet.

Jeg skal have gang i gryderne til sommer, der er ingen tvivl om at jeg skal lege med plantefarvning selv!

Jeg fik også farvet 4 nøgler alpaca til eget forbrug, men mere om det senere.



8 kommentarer:

  1. Å så spennende! :) Å for noen nydelige farger du fikk :)
    Håper du får en flott torsdag :)
    Natti natt

    SvarSlet
  2. Hvor ser det spændende ud.
    Jeg overvejede meget om jeg skulle tage med,
    Kristina (som var med på kurset) spurgte om jeg ville med. Syntes bare lige der var så meget andet på programmet.
    Men nu fortyder jeg da ;-)
    Jeg må holde øje med hvornår de holder kursus igen, og melde mig til.
    Sikke mange smukke farver!
    Jeg er altså lidt misundelig :-)

    SvarSlet
  3. Hej Tine
    Det var meget inspirerende og helt utrolig sjovt!
    Du skal helt sikkert tage med næste gang de holder noget!

    SvarSlet
  4. Det lyder virkelig spaendende.Og sikke nogle flotte farver.

    SvarSlet
  5. Sikke mange smukke farver du har fået lavet. Jeg har også været på plantefarvningskursus engang i 70'erne, hvor vi lærte både at karte, spinde og plantefarve. Det var vældig meget in dengang. Plantefarvningskurset varede en hel uge og vi boede på stedet. Var selv ude at samle urter ind først, som vi derefter lavede farvebade af. Det var ved den lejlighed jeg opdagede, at uld faktisk kan tåle at blive varmet op til 90 grader, bare det køles langsomt ned igen. Håber du får glæde af dit kursus til sommer og får lavet nogle skønne garner.

    SvarSlet