lørdag den 22. september 2012

Herresweater

Den opmærksomme læser har lagt mærke ti,l at der under punktet "på pindene" meget længe har stået "Herresweater". Det er min egen skyld. Jeg ved ikke hvorfor det var mig så magtpåliggende, at overtale min 193 cm høje mand, til at lade mig strikke ham en sweater. En mand på 193 har lange arme, hvilket vil sige at jeg skal strikke lange ærmer!! DOGH!

Nå men bullen er færdig og den er MEGET smal. Jeg sater på at jeg kan strække den en del i våd tilstand, det er trods alt alpaca jeg strikker i. Mon ikke jeg lige kan hente 5 (eller 10) cm hvis jeg virkelig giver den gas??? Planen er at vaske den INDEN jeg strikker ærmerne på, så må jeg evt trævle op hvis det ikke går.... (damn it!)

Nå, men jeg strikker i to tråde alpaca. Jeg var ikke tilfreds med hverken farve A eller farve B, men når man strikker dem sammen er det perfekt. Desværre nægtede mit kamera at gengive den fede armygrønne/jægeragtige farve, og gengiver kun blåligt???


Jeg syntes den t.v er lidt for tam i det og den t.h var lidt for vild. Men sammen er de gode.




Her er farven dog helt forkert




Her kan man bedre se det armygrønne..... Måske kan man også se at bulen her set ret smal ud. Tror I at den kan strækkes i facon???


12 kommentarer:

  1. Altså først og fremmest her på min skærm er farverne helt i skabet bare så flotte sammen. Dernæst synes jeg måske også den ser lidt smal ud.....men så igen Drops alpaca plejer jo at give sig.....så ;-)

    God søndag

    Jane

    SvarSlet
  2. Uha - den er svær.......... Tør ikke rådgive.

    Farverne er rigtig flotte sammen.

    SvarSlet
  3. Jegt er lige startet på en trøje til min mand i denne weekend. ( for 3. Gang)! Det er mønster strik, første gang havde jeg strammet for meget så mønstret blev grim. Denne gang måtte jeg erkende at den altså blev for smal. Jeg manglede lidt over 1 ærme. Det værste er jo at jeg faktisk har vist et stykke tid,hvor det bar hen, men strikkene videre i håb om at trøjen ville vokse sig bredere om natten........ Nu bliver det til en trøje med striber. Jeg gider ikke det mønster mere og jeg HAR lavet strikkeprøver denne gang.

    Min erfaring siger at, når man allerede har en mistanke om at det ikke holder, så gør det, det ikke...... Det undre mig så med den viden jeg har , at jeg altid strikker videre alligevel....... Håber din trøje vokser sig bred i nat.

    Kh

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er bange for at du har ret. Desværre voksede den ikke i nat. Nu strikker jeg ærmerne færdige og så overvejer jeg lige bolen når jeg er nået så langt...

      Slet
  4. Min erfaring er at er man lidt i tvivl, er der som regel noget om det. Jeg tror altså ikke du kan trævle den op igen efter vask, det er svært at trævle op i alpaca før vask,kan han ikke prøve den nu? Og måske kan du strikke begge ærmer på en gang med magic loop

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte. Han har prøvet den og den er for stram, derfor håber jeg at den vil give sig hvis jeg vasker den, tror godt man kan trævle op efter vask? Jeg allerede startet på ærmerne, altid på magic loop :D

      Slet
  5. Hej Camilla
    Flot ser det ud .... Og farverne r har jeg her foran mig .. De ER flotte sammen :)
    Håber virkelig du finder en løsning så den kommer til at passe :)
    Knus

    SvarSlet
  6. Jeg ved ikke om den vil give sig lidt i brug,kan ikke huske hvordan garnet opføre sig i brug. Måske kan du samle masker op i siderne og strikke et stykke i, rib eller perlestrik, syntes jeg kan huske en herresweater der så sådan ud.....eller også må han på kur :-)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er jo strikket rundt, så kan man vel ikke samle masker op? Han er allerede ret slank, så der bliver vist desværre en ommer!

      Slet
  7. Min erfaring er, at alpaka giver sig ret meget i brug, når det ikke strikkes sammen med andet garn. Om det også er gældende for 2 tråde alpaka strikket sammen, tør jeg dog ikke sige.
    Kan du ikke strikke en prøve og smide i vaskemaskinen for at vurdere det.

    Alternativt kan du klippe bullen op foran og indstrikke et stykke, og/eller lave den om til en trøje med lynlås.

    SvarSlet
  8. Hej Camilla
    Jeg ved ikke hvor langt du er kommet med ærmerne og trøjen. Men min erfaring siger mig at du lige så godt kan trævle op nu istedet for at strikke videre og håbe på det hele giver sig efter vask. Det synes jeg som regel ikke det gør og gør det endelig noget, så bliver det mindre. Og strikker du den færdig og den ikke sidder ordentlig og virker for lille, så bruger manden den ikke og så er det spildt arbejde. Så hellere pille op og starte forfra. Og når jeg først har trævlet det hele op, så ærger jeg mig ikke længere, men glædes over jeg tog beslutningen.
    Håber du finder ud af et eller andet og er spændt på at høre hvordan det går.
    Hvornår var det forresten at din garnbutik ville holde en aften om ravelry og lægge billeder på?
    Hilsen Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar Dorte. Jeg har gjort præcis som du siger, den er trævlet op, og jeg er igang igen. Det er en ok følelse, for nu bliver det helt rigtig :-)

      Slet