lørdag den 4. februar 2012

Cardigan med viadukter

Den kom ud af vaskemaskinen i torsdags og var GIGA! Jeg staffede den i tørretumbleren inspireret af Tine, og det hjalp. Dog den fik et lidt filtet udtryk..... Men i det mindste går ærmerne ikke til knæene! Hvad sker der kære strikkere, når strik vokser sådan i maskinen, min islænder gjorde det samme?

Anyway, min cardigan er færdig, og det bliver altså ikke en favorit! Garnet er lækkert, og den ser også ud som i bogen, men den er bare så stor, klodset og tyk, og når man som jeg ikke er en lille sylfide, så er det altså ikke optimalt! Jeg tror jeg vil sige, at hvis man overvejer at strikke denne cardigan, eller andet i så tykt garn, så skal man altså overveje om man selv kommer til at se meget større ud! Jeg har det fint med at være lidt rund, men jeg gider ikke blive rundere! :-D

Nå men den er under alle omstændigheder dejlig varm, og når jeg lige finder de rette knapper, så kommer jeg også til at bruge den, sådan i bilen, på ture med hunden og i haven til foråret. Faktisk overvejer jeg at give den lommer.... mine hænder leder automatisk efter lommer når jeg har den på.





Faktaboks:
Opskrift: Lang jakke med viadukter, fra Naturlig Strik
Pinde: Knit pro nr. 6
Garn: Originalgarnet var for dyrt, men Fandango havde et smukt alternativ: On-line Nature-woll. 10 nøgler
Ændringer: Ingen, har fulgt opskriften 100%
Hot or not: ret lunken!

18 kommentarer:

  1. Jeg er gammel strikker og har de sidste år ind imellem også oplevet som du, at mit strik mistede faconen efter vask.feks det lækre Merino ekstra fine (100% merino uld)fra Drops blev efter vask i hånden og centrifugering totalt "flat" og slasket.Min er faring er at det meget bløde uld ofte forandrer sig,det mere hårdtvundne bliver så flot efter vask,maskerne retter sig ud og resultatet er i top.Det er bare så ærgerligt, når det går galt.
    De "superwash" behandlede garner snyder jo aldrig :-) men der er heller ikke meget rigtig uld tilbage, har jeg set i en analyse.
    Som ivrig strikker kan jeg følge din ærgelse.Jeg læser med her på din blog og kan se at du heldigvis også får lavet rigtig mange fine ting, der har overlevet vask med flot resultat :-)

    SvarSlet
  2. Jeg har haft samme ærgerlige oplevelse med Drops Merino. Min erfaring er, at det altid er garnkvaliteten, der er problemet, når faconen ikke holder. Jeg er enig med den forrige kommentar i, at det drejer sig om, at en del garner er for elastiske til at være anvendelige alene til større projekter. De vil klare sig meget bedre, hvis de får en tråd med af noget mindre elastisk - hårdere spundet - garn. Så tror jeg til gengæld også, at de kan holde faconen. Billigere garner kan nemt blive dyrere end de dyre, når projekterne må kasseres efterfølgende.
    Jeg har overvejet den jakke, men dine og Monas (mona-mellemmasker.blogspot.com)problemer med facon og garn, afholder mig foreløbig fra at gå igang med den.
    Jeg syn's nu godt, du kunne ha gjort dig mere umage med den 5. viadukt! ;-) (tak for sidst)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håbede ingen opdagede den 5. vaidukt, pis også!

      Slet
  3. Den er godt nok blevet flot. Men kan godt forstå du er ærgerlig over, at den er blevet lidt "voldsom".
    Men som "have"-trøje eller "putte"-trøje en kølig sommeraften, er den sikkert skøn.

    SvarSlet
  4. Hvor irriterende :-(
    jeg er ellers vild med modellen og har indkøbt inka wool til formålet , men bremser lidt endnu , for der har været flere negative holdninger til netop den model ....
    Håber ikke din week er helt ødelagt af ærgelse over jakken og du har jo nok snart noget nyt og spændende på pindene :-) 'God weekend
    Kh. Birthe

    SvarSlet
  5. hej Camilla
    det kan være noget af det uld som ikke har en hukomlse, det vil sige det kan ikke huske hvordan det var før det blev vasket og der er kun en vej frem og det er at give den noget varme, hvilken du jo også har gjodt ved at tomple den.. den er flot og virker rigtig lækker, men jeg kan godt føge dig i det at strikke for tykt garn kan gøre en støre.. havde det på samme måde med en af dem jeg har strikket så jeg ende med at give den væk. desvære.. men håber du bliver glad for den, den kan da bruges som hygge trøje på en kold forårs dag med kaffe ude i haven...

    have en rigtig god lørdag.
    kh anne marie

    SvarSlet
  6. Det er en lækker have/hunde/bil-cardigan, men når man strikker en cardigan man gerne vil bruge til andet og mere end at gå i have, med hund osv., så er det jo ærgerligt, at den ikke bliver som forventet!

    Jeg tror også at de lidt hårdere spundne garner er mere tilregnelige i vask, men ellers har jeg ikke den store erfaring med vokseværk efter vask....har jo strikket mest i supersoft uld og det arter sig fint. Men det var sørme godt at en tur i tumbleren hjalp på størrelsen, så du i det mindste kan bruge den uden at skulle smøge ærmerne en halv meter op :-)

    SvarSlet
  7. Hej Camilla.
    Jeg kan se, at du vist har fået alle de gode råd om garn og facon, som du har brug for. Det er ærgerligt, at du ikke er blevet helt glad for din cardigan, men det er nu også godt at have noget at varme sig i, som man ikke samtidig skal passe frygteligt på.

    SvarSlet
  8. Hvor er det ærgeligt når kvaliteten af garnet ødelægger et ellers flot stykke strik....

    SvarSlet
  9. Lommer til puttetroejen ville vaere genialt, og saa husk at sy foer i, saa lommerne ikke " gaar ud af facon". Det er aergeligt naar man har lavet saadan et stort stykke arbejde, og glaedet sig til at faa det faerdigt, og saa...... saa er det lidt af et flop. Det der med en model der goer een stor, kender det aaalt for godt :-) Meeeen, flops maa til ligesom shit happens hihi.

    SvarSlet
  10. Ja, jeg kan godt se hvad du menet - jeg ha haft lignende oplevelser. Jeg kan se at nogen sigter til at det måske er garn ets kvalitet. Men hvordan vurderer man den?

    Jeg har oplevet at Merino 2000 superfein fra Lana Grossa er blevet slapt og mistet holdbarhed efter vask og det er da garn til 45 kr. pr. nøgle - er det ikke-god kvalitet?

    Jeg bemærker at et par stykker har haft oplevelsen med Merino uld fra Drops - kan det være merino-ulden?

    SvarSlet
  11. Øv... arbejdet er jo det samme - om resultatet er godt el. skidt
    Ser nu ellers lækker ud ;0)
    Syntes det er svært at finde pæne/smarte modeller til runde piger ;0)

    SvarSlet
  12. Hvor er det dog synd, når du nu har strikket sådan en lækker trøje. Min erfaring er, at jo hårdere garnet er før vask, jo bedre holder det faconen efter vask. Blødt garn bliver ofte slasket og har også mere tendens til at fnuldre.
    Jeg har fornylig læst, at hvis man bruger skyllemiddel til uldgarner, især superwash garnerne, kan det strikkede helt miste faconen og blive meget slasket. Måske er det problemet med drops merino.
    Jeg tror nu ikke man kan sige, at merino generelt ikke holder faconen. Som gammel uldspinder ved jeg, at uldens fine isolerende egenskaber og evne til at holde faconen ligger i de skællag, der stritter ud fra fibrene hele vejen ned som nålene på en fyrregren.
    Superwash behandlet garn er kendetegnende ved at hver enkelt uldfiber er overtrukket med en form for plastik, der kaldes kunstig harpiks, der trækkes ud over alle skællagene, så uldfibren bliver flad og død. Det har den effekt, at uldfibrene ikke kan gribe ind i hinanden og filtre, men det ødelægger altså også uldens isolerende effekt og evne til at holde faconen.
    Jeg synes imidlertid din trøje er superflot, selv om den er noget stor i det.

    SvarSlet
  13. Garnet jeg har strikket i er meget løst spundet, og en-trådet. Lidt i stil med eskimo. Det er ikke merino, men natur uld. Det er nok, som mange siger, fordi det er så løst spundet, at det vokser sådan i vask. Så ved jeg det.

    Tusind tak for alle jeres gode og vidende svar, godt at have jer i blogland!

    SvarSlet
  14. Det er bare så ærgeligt at den ikke blev som du drømte om! Den kommer garanteret til at hænge på dig rigtig meget, som en hjemme-hygge trøje alligevel - eller "kører lige ned til Lykke-trøje" og så er den alle pengene værd ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. En kører-lige-ned-til-Lykke-trøje, det lyder godt :-)

      Slet
  15. Jeg er ny læser af din blog. Jeg synes at du er kommet meget langt trods det at du er ny strikker. Bare ærgeligt med din cardigan efter så stort et arbejde. Du kan jo lige smutte over og se min blog hvis du har lyst.
    http://anneliseskreativiteter.blogspot.com/

    SvarSlet
  16. Øv hvor er det ærgerligt med den cardigan, for den er da bare blevet super lækker!!
    Håber at du trods alt får brug for den, og kører-lige-ned-til-Lykke er da en genial løsning :-)

    SvarSlet