lørdag den 15. oktober 2011

Min første islandske sweater

Jeg har altid drømt om at eje en lækker islandsk sweater. En mørkebrun sag med lyst mønster. Jeg har engang nævnt for min svigermor, at jeg gerne ville have at hun strikkede mig en. Men nu syntes hun at jeg er dygtig nok til at strikke den selv :-) Så nu er jeg selv gået igang! Jeg har længe haft den i baghovedet, jeg har søgt lidt hist og pist, men i går faldt jeg over en opskrift, som passede nogenlunde med det garn jeg på forhånd havde bestemt, yndlingsgarnet alpaca! Jeg strikker i dobbelt alpaca fra drops, så den er ikke ægte islandsk, for den må ikke være for krads, så får jeg den ikke på, og alpaca er alt andet end krads!!




Når jeg har strikket 16 cm begynder det første mønster. Det har krævet lidt udregning, for jeg vil have den lidt længere end opskriften siger, og det er jo umiddelbart ikke noget problem, og dog. For det betyder jo noget mht ærmer, så pludselig blev de også for lange....... Altså noget rod. Men nu har jeg lavet en tegning og målt alt efter igen, så nu tror jeg det kommer til at passe :-)


Jeg vil i øvrigt sige at jeg er færdig med evighedsærmerne, de er ved at blive strikket på selve trøjen nu, men jeg har glemt det hos svigermor (som heldigvis fluks tog på posthuset, hun som strikker, ved jo hvor stor en katastrofe det er!!). Men snart kan jeg vise en færdig livstykke!!!

15 kommentarer:

  1. spennende!! Flotte farger. gleder meg til å se den ferdig ! :) ha en fin helg!

    SvarSlet
  2. Åh så lækker! _Total yndlingsgarn. Min drøm om samme går også snart i opfyldelse. Dejlig svigermor du har - jeg glæder mig til at se Livstykke :)

    SvarSlet
  3. neeej, glæder mig til at se hvilken opskrift du faldt for :-) ja, og til at se dig igen :-)

    SvarSlet
  4. Hihi, spennende,
    og hurra for svigermor!
    God lørdag,
    klem Siv

    SvarSlet
  5. Hvor ser det fint ud! Jeg er også vild med alpakka (og islandske sweatre ;)), så glæder mg til at se det færdige resultat!

    SvarSlet
  6. Jeg har vist ikke formuleret mig tydeligt nok, det er altså mig selv der er ved at strikke sweateren :-)

    SvarSlet
  7. Skønt at du strikker endnu en sweater til dig selv!! Lækker, lækker brun farve - Drops Alpaca findes jo i de skønneste brune nuancer; jeg strikker også selv en lille ting i brun Alpaca pt. I modsætning til dig, kan jeg dog godt synes at Alpaca kradser lidt :-) Sarte mig!!

    (Og så spørger jeg diskret: hvordan går det med Skovturen? Den er jeg ekstra nysgerrig omkring fordi jeg selv vil strikke den meget snart).

    SvarSlet
  8. Så flot du gir dig i lag med en islænder
    Camilla.. og jeg er helt ´sikker på, som din
    svigermor også siger, at du sagtens kan klare den udfordring...

    SvarSlet
  9. hej
    ja dit garn vald er ikke helt rigtig i forhold til den tøje, men er helt sikker på at den bliver perfekt for det er dejlige farver du har valgt og det garn er dejligt at have på og strikke i.. glæder mig til at følge den.

    SvarSlet
  10. Det ligner noget lækkert og spændende strik, du har gang i. Glæder mig til at se den færdig, og jeg er sikker på at din svigermor har ret i, at du sagtens selv kan trylle en varm sweater frem :-)

    SvarSlet
  11. Hvor ser det fint ud, den bliver super lækker i alpaca :-)
    Det er ikke godt at opdage at strikketøjet er blevet glemt, god det er på vej :-)

    Glæder mig til at se mere.

    Majbritt

    SvarSlet
  12. Lækkert lækkert garn....glæder mig til at se det færdige resultat for selvfølgelig kan du da strikke en "islænder" :-))

    Det bliver spændende at se livstykke også.

    kh Jane

    SvarSlet
  13. Jo, jeg havde fattet budskabet. Skrev sådan fordi hun fluks sendte :)
    Hvilken pind strikker du på med det dobbelte alpaca?

    SvarSlet
  14. Den sweater udgør et rigtig lækkert projekt, som bliver skønt at gennemføre. God fornøjelse.

    SvarSlet
  15. Den bliver rigtig flot. Det er nogle gode farver ..
    og så er det bare om at holde tungen lige i munden når du når til mønsteret ;o)
    glæder mig til at følge fortsættelsen.
    mvh Mona

    SvarSlet