torsdag den 19. maj 2011

Strikkefasthed: tjek!

Det er en ommer! Jeg havde strikket petrine til storetøsen. og da den langt om længe kom af pindene var den alt for stor. Det var noget med at min strikkefasthed vist ikke var så god. Opskriften sagde 28 masker pr. 10 cm, og min var 22!!! Men det opdagede jeg ALT for sent!! Petrine passer min veninde perfekt, og hun er 180 cm!!!!

Så jeg har lært lektien, denne gang har jeg været meget omhyggelig. Regnet hvor bred jeg ville have den, strikket så jeg havde præcis det antal masker efter raglan som jeg gerne ville. Det betød at jeg måtte springe et par udtagninger over, og det kan ikke ses. Derimod ser den ud til at få præcis de mål jeg have regnet mig frem til den skulle. Det er fedt at knække koden mht mål, så kan jeg jo altid regne mig frem til om ting passer, ret smart! Som Anette Danielsen siger: strik er ren matematik. Men selvom jeg i sin tid blev matematisk student, så er matematik ikke altid min stærkeste side.....


12 kommentarer:

  1. Hehe, strikkefasthet, don't get me started..

    Flink du er, ser kjempefint ut =)
    Ha en fin dag,
    mvh Siv

    SvarSlet
  2. Py ha , godt du knækkede koden og at du havde en veninde der ku passe den , så var det jo ikke spildt arbejde :-)
    Den er nu temmelig sød den petrine :-)

    SvarSlet
  3. He, he, du kan da få lov at lave nogle matematiske beregninger for mig også, Camilla!!

    Lækre farver, skøn model, heldig storetøs - som jeg glæder mig til at se i den smukke Petrine.

    SvarSlet
  4. Hihi, ja jeg har også på den hårde måde lært det der med at lave en strikkeprøve. Det er så surt at det færdige resultat alligevel ikke passer ;)

    Men jeg er vild med striberne og syntes det er et smukt resultat du har fået trods str.

    Kh Henriette :)

    SvarSlet
  5. Godt du fandt en der kunne bruge den, den er rigtig sød. Jeg er heller ikke god til at tjekke strikfasthed, skulle nok gøre det til en vane.
    Flot model, med flotte farver :-)

    SvarSlet
  6. Åh ja, strikkeprøver.
    Nødvendigt men ikke sjovt :-)
    GOdt at du fandt en der ville have Petrine.

    SvarSlet
  7. Irriterende :)

    sikke nogle fantastiske farver du har brugt

    SvarSlet
  8. Hej Camilla. Tusind tak for din søde kommentar på mit sidste indlæg på bloggen. Du satte et stort smil på mine læber ;)
    Hvor er det dog en skøn bluse du har strikket, med ULTRA skønne farver!!! Og det med strikkefasthed, det må jeg vidst hellere tage til mig og tænke lidt ekstra over, når jeg strikker tøj. JEg PRØVER at strikke en sweater til mig selv, men det går lidt langsomt med den, da det er et kæmpe projekt.. Et evighedsprojekt om man vil.. Men det er vidst også fordi, der er så mange andre små projekter der trækker ;)
    Apropros små projekter, min mor (som aldrig har været så teknisk) har ENDELIG fået sig en smartphone. Og til den mangler hun en lille sok. Og jeg tænkte jo straks på den iPhone ugle du tidligere har strikket. Og i det indlæg skrev du, at man bare kunne skrive til dig for at få den danske oversættelse?
    Jeg kunne egentlig godt gøre det selv, men jeg tænkte, at hvis du sådan lige havde den liggende, om det var noget man kunne få tilsendt via mail? (iemartinsen@gmail.com.

    Hav en fantastisk storbededagsferie.
    Kærligst Ivalu

    SvarSlet
  9. Hvor er den ellers rigtig flot - godt der var en der kunne passe den

    SvarSlet
  10. Du er bare SÅ sej, du søde. Der er ikke den disciplin du ikke mestrer efterhånden :-) Petrinen bliver så lækker! Det er lidt ligesom Camomille, man kan blive ved med at forestille sig nye udgaver :-)

    SvarSlet
  11. Lækker! Det er bare så fedt når man 'knækker en kode'
    Jeg er nærmest gået bort fra at strikke efter opskrift. Jeg tager altid mål af personen jeg strikker til, og finder derfra ud af hvor mange m jeg skal have på pindene

    SvarSlet